I det travle samfunnet vårt der vi er på høygir mesteparten av dagen har vi lite kontakt med pusten og kroppen vår. Flesteparten av Norges befolkning puster feil. Vi plages av stress og helsemessige problemer. Det blir blokkeringer i mellomgulvet eller spenninger i muskulaturen i brystkassen. Dermed hemmes pusten, oksygenopptaket blir for dårlig. Dette kan gi symptomer som hodepine, svimmelhet, stress, muskulære spenninger i overkroppen, synsforstyrrelse, konsentrasjonsvansker og tretthet. I alvorlige tilfeller kan det bli astmalignende pustebesvær. Cellene våre trenger oksygen.

Mindfulness eller oppmerksomt nærvær er en vei mot økt livskvalitet og redusert stress. Viktige stikkord er: stoppe opp, fokusere på pusten og akseptere de tankene og følelsene som kommer med en åpen og ikke-dømmende holdning. Når du har evnen til å være til stede i øyeblikket, blir det lettere å merke til hvordan du egentlig har det akkurat nå.

I mindfulness er fokuset pusten og kroppen din. Pust riktig og du blir glad. Lære å bruke hele lungekapasiteten. Det er det viktigste helsebegrepet du kan ta. Å puste ordentlig med magen er avstressende, gir avspenning og er rensende på kroppen.

En god øvelse du kan starte og avslutte dagen med i senga:

Strekk deg så langt du kan, pust dypt ut, gjerne fulgt av et stort gjesp. Legg hendene på magen slik at langfingrene så vidt berører hverandre. Hold oppmerksomheten på magen. Pust rolig inn gjennom nesen. Pust så rolig helt ut. Utpusten skal være lengre enn innpusten. Pust rolig inn gjennom nesen, og rolig helt ut.

La oppmerksomheten være rettet mot magens bevegelse. Når du puster inn, hever den seg, og langfingrene skyves fra hverandre. Når du puster ut, senker magen seg, og langfingrene får igjen kontakt. Fortsett noen ganger til.