Mindfulness gir effekt eller lindring på:

Depresjoner, smertelindring, kroniske lidelser, angst, stress, søvnbesvær, ufruktbarhet, høyt blodtrykk, migrene, leddgikt, psoriasis, hjertesykdommer, kreft, livslyst, være til stede i nuet, bevisst å velge å leve etter sine livsverdier, være til stede og full oppmerksom ved store begivenheter i livet.

Stress – alle kan oppleve stress. Forsvarsmekanismene settes i gang når vi opplever fare. Vi opplever også stress i forbindelse med overstimulering/understimulering

Stress – stresshormoner utløses, pulsen stiger, det blir mindre blodtilførsel til indre organer. Immunforsvaret ligger nede. Også arvemassen (RNA og DNA)

Resultatet av ei forskningsgruppe i USA:

  • 93 % opplevde mindre smerte, 40 % reduksjon av smerten i forhold til tidligere.
  • Forandringer kan ses på hjernescanning.
  • Meditasjon påvirker flere hjernemekanismer.
  • Thalamus – en slags port til hjernen roet seg ned.
  • Smerteområder i hjernen roet seg også ned.
  • Områder som kontrollerer smerten aktiveres. Disse områdene er aktive under meditasjon. Smerten ”tolkes” annerledes. Under avslapning oppleves mindre smerte.

Målet er å akseptere og gjenkjenne tanker og følelser som er omkring smertene – ikke bekjempe eller fjerne smerten

Fysiologiske målinger viser:

puls, pust og stoffskifte normaliseres. Påvirker genene. Anti-stress-gener, anti-betennelses-gener, anti-aldrings-gener.

RNA og DNA påvirkes (arvemassen)

 

Målinger i hjernen:

Økt grå substans i 2 områder

Pannelappen: Økt oppmerksomhet

Hjernestammen: Hjerte, pust, forebygging av sykdommer

Resultat fra Jon Kabat-Zinn:

Psoriasis 4 ganger hurtigere virkning enn av stråler

Nettsiden bruker informasjonskapsler for å fungere som tiltenkt. Vi sporer også bruk av nettsiden, men anonymt. Les mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler og håndterer personlig data. Les mer ».

Ingen personlig data samles ved bruk av nettsiden
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk