Mindfulness gir effekt eller lindring på:

Depresjoner, smertelindring, kroniske lidelser, angst, stress, søvnbesvær, ufruktbarhet, høyt blodtrykk, migrene, leddgikt, psoriasis, hjertesykdommer, kreft, livslyst, være til stede i nuet, bevisst å velge å leve etter sine livsverdier, være til stede og full oppmerksom ved store begivenheter i livet.

Stress – alle kan oppleve stress. Forsvarsmekanismene settes i gang når vi opplever fare. Vi opplever også stress i forbindelse med overstimulering/understimulering

Stress – stresshormoner utløses, pulsen stiger, det blir mindre blodtilførsel til indre organer. Immunforsvaret ligger nede. Også arvemassen (RNA og DNA)

Resultatet av ei forskningsgruppe i USA:

  • 93 % opplevde mindre smerte, 40 % reduksjon av smerten i forhold til tidligere.
  • Forandringer kan ses på hjernescanning.
  • Meditasjon påvirker flere hjernemekanismer.
  • Thalamus – en slags port til hjernen roet seg ned.
  • Smerteområder i hjernen roet seg også ned.
  • Områder som kontrollerer smerten aktiveres. Disse områdene er aktive under meditasjon. Smerten ”tolkes” annerledes. Under avslapning oppleves mindre smerte.

Målet er å akseptere og gjenkjenne tanker og følelser som er omkring smertene – ikke bekjempe eller fjerne smerten

Fysiologiske målinger viser:

puls, pust og stoffskifte normaliseres. Påvirker genene. Anti-stress-gener, anti-betennelses-gener, anti-aldrings-gener.

RNA og DNA påvirkes (arvemassen)

 

Målinger i hjernen:

Økt grå substans i 2 områder

Pannelappen: Økt oppmerksomhet

Hjernestammen: Hjerte, pust, forebygging av sykdommer

Resultat fra Jon Kabat-Zinn:

Psoriasis 4 ganger hurtigere virkning enn av stråler